varianta 2
Jiří Vicherek
10/12/2024

Týmová práce přinesla 26 tisíc hráčů Fantasy ligy

Projekt iSport Fantasy ukazuje, co dokáže nadšení a úzká spolupráce mezi vývojem, produktem a redakcí. Tým musel napřít síly, aby stihl start fotbalové sezóny, první funkční verze produktu tak vznikla během pouhých 3 měsíců. Nyní má iSport Fantasy 26 tisíc hráčů a my velké plány s jejím dalším rozvojem.

Projekt iSport Fantasy ukazuje, co dokáže nadšení a úzká spolupráce mezi vývojem, produktem a redakcí. Tým musel napřít síly, aby stihl start fotbalové sezóny, první funkční verze produktu tak vznikla během pouhých 3 měsíců. Nyní má iSport Fantasy 26 tisíc hráčů a my velké plány s jejím dalším rozvojem.

Úvodní vývojový sprint

Vyvinout funkční fantasy ligu za pouhé tři měsíce dostali na starost 2 backend vývojáři z interního týmu, spolupracující frontend vývojář a grafik. Deadline spuštění funkčního produktu byla 17. června, na první kolo Chance Ligy.

Prvním krokem byla integrace dat z platformy Opta, která poskytuje detailní statistiky o sportovních utkáních. Jelikož jde o úplně nový datový zdroj, backendový tým musel zajistit import a správu dat, aby zaručil přesnost a aktuálnost informací pro všechny uživatele. Technicky nejsložitější bylo nastvení samotného výpočtu bodů pro hráče. Každý hráč má svou unikátní sestavu, kterou musí systém porovnat s aktualizovanými daty z reálného světa. 

Backendová logika hry sice byla zčásti inspirována starší verzí fantasy ligy, která v minulosti v CNC běžela, ale zadání bylo vytvořit systém, který nám umožní spustit fantasy ligu také pro další sporty, nejen fotbalu relativně podobné jako hokej, ale i pro logikou úplně jiné, třeba Formuli 1. 

Samotný vývoj probíhal se standardními nástroji, iSport Fantasy běží na CNC infrastruktuře, backend je napsán v PHP s využitím frameworku Symfony, frontend je převážně čisté HTML. Většina hráčů iSport Fantasy hraje na mobilních zařízeních, proto jsme kladli velký důraz na použitelnost právě tam. Vzhledem k časovému omezení se vývoj soustředil na doručení 100% funkčního, ale co se týká funkcí velmi osekaného produktu. A díky obrovskému nasazení všech zapojených se nám jej povedlo včas spustit.

Spuštěním to nekončí, ale začíná

Díky skvělé spolupráci a propagaci od osobností iSportu, jako jsou Bárt Černík, Michal Kvasnica nebo Adam Nenadál, se do produktu ještě před spuštěním registrovalo přes 10 tisíc uživatelů, což předčilo i naše optimistické odhady.

První kola soutěže odhalila, že výpočty výsledků trvají i kvůli počtu uživatelů příliš dlouho – až 2,5 hodiny. Proto se kromě vychytávání chyb tým na začátku zaměřil zejména na optimalizaci databázových dotazů a paralelizaci výpočtů, což vedlo k dramatickému zkrácení času zpracování na dnešních 20 minut.

Zároveň jsme se soustředili na komunikaci s hráči, vysvětlování pravidel hry i toho, že je produkt na začátku, že jakékoliv chyby budou rychle odstraněny a že se hráči mohou těšit na přibývání funkcionalit.

Důležitou interní inovací pro splnění těchto slibů bylo vytvoření vlastního předprodukčního prostředí. Tento sandbox je kopií živého systému a umožňuje nám nasimulovat herní scénáře a testovat nové funkce bez zásahů do produkce a rizik s tím spojených. Klíčovou součástí tohoto systému je custom funkce „time machine“, která umožňuje simulovat různé časové okamžiky. Sandbox výrazně zjednodušil proces testování a zrychlil nasazování nových funkcí.

Díky stabilizaci produktu se tým mohl po několika herních kolech vrhnout na jeho rozvoj, přidávání nových funkcí, jako jsou žolíci, žebříčky nebo detailní statistiky hráčů, díky čemuž je hra uživatelsky čím dál atraktivnější. Do budoucna jsou v plánu další updaty, například sledování jiných uživatelů a automatické střídání hráčů.

Táhnout za jeden provaz se vyplatí všem

Úspěch iSport Fantasy hlavně ukazuje důležitost spolupráce. Vývojový tým byl ve všech fázích projektu v kontaktu s redakcí iSportu, vyzdvihnout je třeba podporu Tomáše Kropáčka. Zároveň dala redakce iSportu projektu velký prostor ve svém obsahu a zajistila propagaci a díky tomu rekordní počty uživatelů. 

Milan Frýbert, Product owner projektu, to komentuje: „Úspěch fantasy ligy není rozhodně mojí zásluhou, ale zásluhou Tomáše Knejpa a kluků, kteří to vzali za své. Na tomhle projektu je nádherně vidět, že když projekty děláme jako tým – vývoj, produkt, redakce – a lidi jsou pro to nadšení, dokážeme dodávat extrémně rychle extrémně zajímavé věci, které nám navíc přinesou nové uživatele.

Aktuálně má iSport Fantasy 26 tisíc uživatelů, 18 tisíc jsou přitom aktivní hráči.

Velké poděkování týmu! Na projektu se podíleli zejména: Tomáš Knejp, Jakub Frühbauer, Marek Frydrych, Milan Frýbert, Michal Kubec, Michal Kvasnica, Adam Nenadál, Bárt Černík, Tomáš Kropáček a Otakar Bartůněk.

Fantasy Liga
Data
Pilotní verze
iSport
Development

Přidej se k nám.

Naše práce má každodenní dopad na miliony lidí, a to nejen v Česku. A přestože nejsme startup, technologie a inovace produktů jsou náš denní chleba. Neustále hledáme kolegy, kteří by chtěli tvořit budoucnost obsahu.

PHP Backend Wizard

Rychlost, stabilita a promyšlená architektura

Začni s námi pracovat
Frontend Wizard

Detail, responzivita a čistý kód v jedné linii

Začni s námi pracovat
AI Core Developer

Data, algoritmy a kód, který mění obsah v zážitky

Začni s námi pracovat
Fullstack Wizard

Frontend, backend a dokonalá symfonie kódu

Začni s námi pracovat