velký
Jiří Vicherek
29/04/2025

Mateřídouška vzkvétá díky návratu k tradici

Mateřídouška je ikonický český časopis pro děti, který na českém trhu působí téměř 80 let. V posledních letech však Mateřídouška čelila novým výzvám a v konkurenci dětského obsahu ztrácela na síle. Proto jsme se jí se Zdeňkou Chocholoušovou v čele rozhodli restartovat, odkázat se na tradici a vrátit tištěné verzi její prémiovost. Zároveň jsme Mateřídoušku povýšili na mediální platformu, která i díky spolupráci s Pigy oslovuje rodiče a děti napříč mediatypy.

Mateřídouška je ikonický český časopis pro děti, který na českém trhu působí téměř 80 let. V posledních letech však Mateřídouška čelila novým výzvám a v konkurenci dětského obsahu ztrácela na síle. Proto jsme se jí se Zdeňkou Chocholoušovou v čele rozhodli restartovat, odkázat se na tradici a vrátit tištěné verzi její prémiovost. Zároveň jsme Mateřídoušku povýšili na mediální platformu, která i díky spolupráci s Pigy oslovuje rodiče a děti napříč mediatypy.

Návrat ke kořenům

Mateřídouška v průběhu posledních let čelila silné konkurenci obsahu pro děti. Hledala proto novou vizi a směr, aby i nadále oslovovala své čtenáře. Pod vedením Zdeňky Chocholoušové dostala Mateřídouška novou energii, aby mohla dál vzkvétat. Nejen v tisku, ale napříč moderními mediatypy, a nejen u dětí, ale také u jejich rodičů.

Vrátili jsme se ke kořenům, k tradici, kterou v průběhu let časopisu vtiskly osobnosti jako jsou František Hrubín, Josef Lada, Ondřej Sekora, Jiří Trnka, Adolf Born, Václav Čtvrtek, Jiří Žáček a mnoho dalších. Obnovili jsme ikonické logo, kompletně změnili vizuální styl a začali spolupracovat se současnými předními českými ilustrátory. Zároveň jsme dali prostor delším formátům textů, které pomáhají dětem zpomalit a ponořit se do příběhů. Nová Mateřídouška staví na čtení, objevování a radosti z poznávání.

Digitální podpora

Přestože stavíme na kvalitě samotného printu a časopis je pro nás středobodem, úspěšné médium v dnešní době potřebuje také podporu digitálních kanálů. Aktivně proto oslovujeme děti i rodiče na Instagramu, Facebooku, TikToku a YouTube. 

Vznikl také nový web, jehož hlavním účelem ale není budování rozsáhlého obsahového portálu, ale rozcestníku, místa, kam můžeme efektivně vést publikum z online kampaní, rádiových reklam, eventů a dalších marketingových aktivit.

Ambasadorka Adélka

Zatímco rodiče Mateřídoušku dobře znají, pro mnoho dětí nejsme takový lovebrand. Kromě návratu k tradici pro nás bylo důležité podpořit Mateřídoušku tváří, kterou znají. Vznikla proto naprosto unikátní spolupráce s devítiletou herečkou Adélkou Hesovou, známou například ze seriálů ZOO, Kamarádi, z pražských divadel a muzikálů nebo dokonce z hollywoodského filmu nominovaného na čtyři Oscary - Nosferatu (2025). Z Adélky se stal jeden z klíčových brand assetů Mateřídoušky, má prostor v samotném časopise, je hlavním tahákem našich eventů, hlavě ale stojí moderátorsky za podcastem „Adélka a hvězdy“, který se rychle stal naším nejúspěšnějším digitálním tahákem. Adélka v něm zpovídá známé osobnosti nejen z dětského světa, například Lollipopz, Štístka a Poupěnku, Rebelky, Honzu Bendiga, Marka Lamboru, Natálku Grossovou, Milana Peroutku nebo Tomáše Kluse.  Digitální obsah přizpůsobujeme přáním dětských fanoušků, jeho šíření podporujeme pomocí influencerů a komunit maminek.

Synergie se značkou Pigy

Od roku 2010 má Zdeňka na starost projekt Pigy, který byl původně koncipován jen jako dětské rádio, ale mnoho let je samostatnou ziskovou značkou, která v dětském světě úspěšně působí skrze vlastní rádia, podcasty, weby, tábory, merchandising nebo desítky eventů ročně. Díky tomu viděla potenciál Mateřídoušky, důležitost prorazit do moderních mediatypů, i výhodu ambasadora značky. Mateřídouška proto se značkou Pigy úzce spolupracuje a díky tomu dokážeme oslovit rodiny napříč tiskem, rádiem, online světem, SOME i živými akcemi. Spolupráce Mateřídoušky a Pigy přináší synergii i v oblasti obsahu, eventů, marketingu, ale především obchodu, kdy díky společně rozšiřují možnosti pro naše obchodní partnery.

Obchodní přístup: kvalita před kvantitou

Partnerům nabízíme možnost oslovit cílovou skupinu dětí a hlavně jejich rodičů napříč mediatypy, mediálními formáty i eventy. Mnohem více tak navazujeme strategické dlouhodobé spolupráce. Samotná Mateřídouška v současné době pracuje s menším počtem inzertních stran, aby si zachovala prémiový charakter. Snažíme se, aby inzerce přirozeně zapadala do konceptu časopisu a mnohem více tak přistupujeme k obsahovým spolupracím na míru. Inzerce se díky tomu stává součástí obsahu, je lépe přijímána a navíc lépe funguje.

Mezi nové formáty spolupráce patří třeba advertorial hry ve spolupráci s Dermacolem, kdy redakce připravila zábavnou hru “Pěnovou jízdu”, která vtáhne do hry děti a rodiče. Pro BioGaiu od EwoPharmy redakce vymyslela kreativní koncept s edukativním přesahem. Nejzajímavějším konceptem byla synergická kampaň s INKEE, která zapojila Adélku Hesovou, i její podcast, značku Pigy, ale také samotná rádia. Díky úzké spolupráci s obchodními odděleními nabízíme klientsky zajímavé balíky, které kombinují tisk, on-line, SOME, dětská rádia i eventy. Mateřídouška tak již není jen časopis, ale stala se mediální platformou, která oslovuje celé rodiny.

Kdo za proměnou stojí

Na nové podobě Mateřídoušky spolupracuje desítka lidí, kteří do projektu vložili a stále vkládají svou energii i srdce. Ilustrátor Jan Vajda vytvořil novou vizuální podobu inspirovanou ladovskou estetikou. Redakční vedení a ilustrátorský rozvoj řídí Zuzana Pavésková. Obchodní a marketingovou podporu zajišťují Patrik Hauf, Lucie Hronková, Tereza Melicharová nebo Tereza Pidrmanová. S pomocí Libora Berky se daří Mateřídoušku dostávat mohutněji ke čtenářům v tradičním prodeji, a díky Tereze Tiller se dostává do povědomí přes nové digitální platformy jako jsou web materidouska.cz nebo iKiosek. V neposlední řadě patří poděkování celému týmu, který Mateřídoušku posunul směrem k nové generaci čtenářů.

Letos oslaví Mateřídouška 80. narozeniny a my věříme, že to nejsou její poslední kulatiny.

Přidej se k nám.

Naše práce má každodenní dopad na miliony lidí, a to nejen v Česku. A přestože nejsme startup, technologie a inovace produktů jsou náš denní chleba. Neustále hledáme kolegy, kteří by chtěli tvořit budoucnost obsahu.

PHP Backend Wizard

Rychlost, stabilita a promyšlená architektura

Začni s námi pracovat
Frontend Wizard

Detail, responzivita a čistý kód v jedné linii

Začni s námi pracovat
AI Core Developer

Data, algoritmy a kód, který mění obsah v zážitky

Začni s námi pracovat
Fullstack Wizard

Frontend, backend a dokonalá symfonie kódu

Začni s námi pracovat