Podcasty naživo jsou trendy a vydělávají
Ještě nedávno podcasty vyplňovaly hlavně procházky nebo jízdy autem. Dnes se z nich stávají kulturní události. Zatímco Opravdové zločiny vyprodaly O2 arenu, britský The Diary of a CEO se dostává do kin a i další tvůrci pořádají tour za fanoušky. Podcasty tak pomalu opouštějí sluchátka a mění se v zážitek, který lidé chtějí sdílet.
Statistiky ukazují, že podcasty se staly pevnou součástí našeho dne. Podle výzkumu (MediaGuru 2024) je Češi nejčastěji poslouchají doma při relaxu nebo před spaním (49 %), během domácích činností, jako je úklid či vaření (41 %), při cestování v MHD, autě či pěšky (33 %), a jen menší část při sportu (6 %). Podcast tedy doprovází chvíle, kdy je těžké věnovat pozornost obrazovce. Ale i to se postupně mění a ukazuje se, že lidé nemají problém s podcastem trávit třeba večerní prime time.
Podcast Opravdové zločiny se během pár let proměnil z nenápadného true crime formátu v jednu z nejvýraznějších českých značek. A loni udělal krok, který by ještě před pár lety působil absurdně: zaplnil pražskou O2 arenu. Speciální show s názvem Jsme Zločinožrouti nabídla publiku dramatické rekonstrukce, vizuální projekce i hosty z řad kriminalistů.
Tisíce diváků v hledišti
Formát, který vznikl jako audio vyprávění pro jednotlivce, se proměnil v diváckou událost s tisíci lidmi v hledišti. Byl natolik úspěšný, že letos na podzim autorky stavějí na úspěchu a pořádají stejnojmennou tour po dvanácti českých městech.
Podobné přeměny podcastů nejsou vyjímka. Jeden z nejvýraznějších projektů je Letní Podcastová Scéna v Trojském pivovaru, kde se během léta 2025 scházeli autoři oblíbených českých podcastů – od Hlasů zločinu, přes Šťastný podcast až po Přepište dějiny. Během večerů moderátoři sdíleli zákulisní momenty a posluchači mohli být součástí procesu natáčení.
Podobnou iniciativou je Podcastový maraton. Jednodenní festival v Ostravě, kde pod jednou střechou vystoupilo šest českých podcastů živě, s debatami, v reálném čase a interakcí publika. Fanoušci tak mohli poslouchat třeba Chumelenici, Hlasy zločinu, Pastoral Brothers, Vyhonit ďábla, Michaelův Mashup a další, a zároveň být součástí živé atmosféry.
Nemusí ale jít jen o festivaly, podcasty fungují i v kinech. Důkazem je třeba světový fenomén The Diary of a CEO od podnikatele a moderátora Steven Bartletta. Jeho epizoda s hudebníkem Louisem Tomlinsonem měla 8. října světovou premiéru na velkém plátně, jako jednorázové promítání (one-night-only premiere) v šesti kinech Regal v USA a šesti Cineworld sálech v Británii a Irsku. Byla to příležitost, jak epizodu vidět den před jejím zveřejněním online. A bylo to už podruhé, kdy DOACEO tohle udělal. Jak to vypadalo poprvé si můžete přečíst tady.
Fyzický prostor funguje
„Většina lidí dnes konzumuje obsah sama, izolovaně, jen s mobilem v ruce. My si myslíme, že existuje lepší, hodnotnější způsob, prožít podcast společně,“ řekl k show Bartlett. V obou případech jde o stejný princip. Překonat bariéru mezi tvůrcem a posluchačem. Podcast se mění z intimního formátu do veřejného zážitku. Stejně jako v případě jiných formátů platí, že lidé chtějí sdílet emoce a vidět tvůrce naživo.
Tento vývoj zároveň potvrzuje proměnu celé mediální kultury. Zatímco televize a rádio se snaží dohnat digitální obsah, podcasty jdou opačným směrem: z digitálního zpět do fyzického prostoru, kde dominuje marketing spojený s zážitkem.