Naše rozhodování stavíme na datech

Naše rozhodování stojí na datech z desítek různých zdrojů. Oddělení Business intelligence je už pět let zpracovává, propojuje a převádí do podoby, kterou mohou ostatní týmy snadno využívat. Největší část tvoří reporting a integrace, díky nimž vzniká znalostní infrastruktura pro růst celé firmy.

Veronika Russo
01.09.2025
Web velky

Naším úkolem je ze změti čísel z vyšších desítek zdrojů udělat smysluplné reporty, které pak publikujeme na Tableau Cloud. Reporty jsou interaktivní a dostupné všem, kteří je potřebují ke své práci. Část reportů zároveň posíláme i napřímo, e-mailem ve formátu PDF, a to v různé frekvenci. Průměrně takto vygenerujeme a pošleme přes 5 tisíc reportů měsíčně.

Náš reportingový a integrační tým tvoří šest lidí. Přestože to může připadat jako dost, ve skutečnosti máme každý na starost 2–3 agendy, vývoj nových řešení i údržbu těch starých. Snažíme se proto co nejvíc naší práce automatizovat.

Většina pipeline po nastavení (od extrakce, transformace až po čistá data v Tableau) běží automaticky, vracíme se k nim jen tehdy, když se objeví nový požadavek nebo nečekaný problém. Naše každodenní agenda je hlavně o integracích a propojování dat pro nové use case, o nových extrakcích nebo o tvorbě a úpravách reportů. Typicky zpracováváme data pro:

Obchod, kde spravujeme data o klientech a obchodních případech z interního CRM, data o konkrétních objednávkách a výkonu online inzerce z inzertních systémů, ale také data o trhu a tom, jak si vede konkurence.

Distribuci. Printu dodáváme data o prodejích, předplatných a předplatitelích.

User Hub. Sledujeme registrace, přihlášení a Premium uživatele. Díky napojení na Meiro tvoříme segmenty pro cílené kampaně a newslettery.

Marketing. Zpracováváme  data z emailingu i data z našich sociálních sítí.

Finance, pro která připravujeme data ze SAP, především finanční PNL v detailu na jednotlivé tituly.

Jednoduše řečeno, dáváme dohromady všechna data, která se netýkají přímo obsahu. Ten má totiž na starost tým Báry Drozdové.

Kromě toho se staráme i o datovou architekturu včetně monitoringu kvality dat (Keboola, Snowflake), administraci a monitoring systémů a také máme pod palcem Tableau. Právě tenhle BI tool ovládáme opravdu skvěle, školíme v něm nejen byznysové uživatele ale také kolegy v rámci BI týmu. Pro Tableau jsme vytvořili jednotnou šablonu reportů a nastavili proces jejich certifikace, tak aby každý z nich byl pro uživatele přehledný a srozumitelný.

Perfektně propojené systémy

Zjednodušujeme práci managementu, produktu, ale typicky také obchodníkům. Automaticky třeba monitorujeme výši slev inzerce a hlídáme marži, aby měli obchodníci jistotu, že prodávají za férových podmínek.

Díky integraci do našeho CRM umíme konkrétním obchodníkům automaticky přiřazovat potenciální klienty a tím jim zjednodušit a zrychlit prodej, velmi se to hodí u speciálních eventů, jako třeba Blesk Tlapky, ABC Festival, F.O.O.D. piknik nebo eventy E15.

Data na jednom místě 

Plnění finančního plánu je jen jedna z věcí, které pravidelně reportujeme. Pro Finance i Obchod máme připravené přehledné reporty ve sjednoceným šablonách, které odpovídají  oficiálním firemním prezentacím. Reporty jsou navíc optimalizované na export do PowerPointu, aby je bylo možné jednoduše vložit do jakékoliv prezentace.

Díky tomu už kolegové nemusí data pracně sbírat z různých zdrojů. Všechno mají připravené na jednom místě a ve sjednoceném vizuálním stylu. V rychlém a hektickém mediálním prostředí je důležité najít prostor na strategická rozhodnutí. Ty se totiž dají dělat jen v klidu a s kvalitními informacemi. Jsem ráda, že to vše zvládáme nabízet.

Obecně se zaměřujeme na to, aby všechny naše aktivity zvyšovaly efektivitu a šetřily čas kolegům v dalších odděleních. Automatizujeme manuální úkoly, zrychlujeme práci a umožňujeme hlubší analýzy díky tomu, že dáváme dohromady data z mnoha systémů na jedno místo a do kontextu. Jsem hrdá na náš tým a to, jak se nám daří posouvat datovou infrastrukturu neustále dopředu.

Data
reporting
automatizace
business intelligence
kvalita