Média budoucnosti postavená na lidech

Mediální svět se mění rychleji než kdy dřív. Už nejde o to, kdo vyprodukuje nejvíc obsahu, ale kdo dokáže vybudovat skutečnou hodnotu skrze osobnost a komunitu. Georgie Holt, CEO společnosti FlightStory, to shrnuje slovy: „I actually believe the next billion-dollar media company will be built out of human IP, an individual, an operator. It won’t come from Disney or Netflix.“


Tereza Tiller
12.11.2025
media budoucnosti–inspirace–2025

FlightStory, které spoluzaložil Steven Bartlett, investuje do tvůrců namísto do platforem. Staví kolem nich mediální i komerční ekosystémy od podcastů přes značky až po produkty. Hodnota se přesouvá z formátu k osobnosti. To, co dřív vytvářely velké redakce, dnes dokáže jednotlivý tvůrce s vlastním hlasem a důvěryhodnou komunitou.

Od formátů k lidem

Tvůrce už není jen kanálem pro algoritmus. Stává se značkou s vlastním intelektuálním vlastnictvím, tzv. IP. V posledních letech je patrný posun od slepého následování trendů k budování dlouhodobé hodnoty. Komunita má větší váhu než samotný dosah a hloubka vztahu s publikem je důležitější než počet sledujících. Sociální sítě přestávají být cílem, stávají se prostředkem k budování osobní značky a smysluplného ekosystému kolem ní.

Human IP a vliv AI

Koncept Human IP popisuje dobu, v níž technologie neřídí tvůrce, ale pomáhají jim růst. Tvůrci se mění v podnikatele, kteří staví své značky na autentičnosti a důvěře, nikoli na algoritmech. Georgie Holt k tomu dodává: „FlightStory is designing the future of media, one where human IP sits at the centre of influence, entrepreneurship and culture.“

Podle FlightStory jde o přirozený vývoj v době, kdy tradiční média ztrácejí vliv a umělá inteligence dokáže vyrábět obsah rychleji než lidské redakce. Generativní nástroje jako Runway ML nebo Sora 2 usnadňují produkci, ale nedokážou nahradit autenticitu. Jakmile technologie převezme rutinu, roste hodnota empatie, představivosti a kritického myšlení. Právě tyto dovednosti odlišují tvůrce od systému a mění ho v nezaměnitelnou značku.

Etika, právo a vlastnictví

S rostoucím významem lidského IP přichází i nové otázky. Digitální éra posouvá hranice autorských práv a současná legislativa na změny nestačí. Umělá inteligence už dokáže napodobit hlas, styl i tvář, a tím otevírá otázku, kdo je skutečným vlastníkem výsledku. Mnozí odborníci mluví o Napster momentu médií. Době, kdy technologie předběhla právo a tvůrci se ocitli v první linii změny.

Kritický pohled a perspektiva

Myšlenka Human IP je inspirativní, ale sama o sobě nestačí. Osobní značky sílí, přesto formáty a platformy zůstávají důležitou součástí mediálního ekosystému. Přílišný důraz na individualitu může vést k přetížení tvůrců nebo k podcenění týmové tvorby. Také rozvoj AI ukazuje, že automatizace sama nezaručuje úspěch. Rozhoduje kontext, kvalita a způsob distribuce. Přesto je směr zřejmý. Média budoucnosti se staví na lidech, jejich hodnotách, důvěře a autenticitě.

zvládání chaosu
tvůrčí adaptace
nejistota
růst
creater economy