Když se mluví o budoucnosti audia, nemůžeme u toho chybět. Zúčastnili jsme se proto konference Radiodays Europe, kam jsou zváni světoví rozhlasoví profíci. Letos se konal v Athénách a hlavní vzkaz byl jasný: podcasty a AI hrají prim.
Když se mluví o budoucnosti audia, nemůžeme u toho chybět. Zúčastnili jsme se proto konference Radiodays Europe, kam jsou zváni světoví rozhlasoví profíci. Letos se konal v Athénách a hlavní vzkaz byl jasný: podcasty a AI hrají prim.
Tradiční oborová konference Radiodays Europe se letos konala v Athénách od 9. do 11. března a nesla motto: „Designing the Future of Audio“. A budoucností audia je nepřekvapivě v podcastech a využití AI technologií. Což jsou přesně domény, do kterých i my šlapeme. AI nasazujeme všude, kde to má smysl, jako první v Česku jsme využili pro vysílání zpráv AI avatara a dokonce pomocí ní tvoříme i podcasty. A podcastům věříme dlouhodobě, proto tvoříme platformu České podcasty, organizujeme Podcast roku, rozvíjíme aplikací YouRadio Talk a další projekty.
Jednou z největších wow momentů letošní konference bylo představení Audio Series indického startupu Pocket FM. Tenhle fenomén za loňský rok utržil na mikroplatbách 250 milionů dolarů (!!!), a to přitom existuje teprve čtyři roky. Jde vlastně o Netflix pro audioknihy – seriálová struktura, epizodický formát a skvěle cílený obsah. Pocket FM se nyní chystá expandovat do Evropy a sází nejen na silné příběhy, ale také na AI, která má pomoct s lokalizací a personalizací obsahu.
AI a automatizace nejsou v audiu žádnou novinkou – poprvé se o nich mluvilo i na Radiodays v Praze před dvěma lety. Dnes už je ale jasné, že AI není jen koncept, ale reálně pomáhá s automatizací reklamních formátů, zrychlením výroby spotů nebo třeba s lokalizací obsahu do jiných jazyků. Například služba Radiozeit umožňuje automatické titulkování v reálném čase, takže si můžete rádio „poslechnout“ i s titulky.
Spotify, které obvykle svá data příliš neodhaluje, tentokrát překvapilo a zveřejnilo několik zajímavých statistik o podcastingu. Na jejich platformě je aktuálně 6,5 milionu podcastů a celosvětově je poslouchá přes 100 milionů lidí.
Největším trendem jsou video podcasty – v USA jejich obliba vzrostla z 43 % na 64 %, v Brazílii dokonce na 75 %. Mezi nejčastější formáty patří studiové natáčení (59 %) a „mluvící hlavy“ (37 %). Zajímavé je, že podcasty nenahrazují poslech hudby, ale naopak prodlužují čas, který lidé na streamovacích platformách tráví.
Podcasting dlouho bojoval s nedostatkem ověřených dat, ale situace se pomalu mění. V USA, Austrálii a Nizozemsku už existuje Podcast Ranker od Triton Digital, který přináší auditovaná data. Nově se přidává i Dánsko – a kdo ví, třeba se jednou dočkáme i v Česku. Protože podcasty sice žijí v digitálním prostředí, ale chybí ucelený obrázek o jejich výkonu napříč platformami. A to by se mohlo brzy změnit. Právě proto se o to snažíme i v rámci platformy České podcasty – a už teď máme zajímavá data. Například v Česku vznikne každý měsíc 200 nových podcastů, ale přežije jen desetina.
Pokud jde o byznysovou stránku, zaujal nás nástroj Spotwise.ai, který v reálném čase analyzuje vysílání konkurence a hledá nové obchodní příležitosti, a to včetně dohledání kontaktů. Vidíme, že podcasteři se profesionalizují a hledají možnosti monetizace, což je mimochodem přesně to, kde jim mohou být nápomocny mediální domy.
Konference Radiodays Europe potvrdila, že audiu se i v době sociálních sítí daří skvěle a je možností, jak oslovit mladou generaci. AI, nové formáty a chytré monetizační modely otevírají obrovské možnosti, a to nejlepší v audiu nás teprve čeká!
Naše práce má každodenní dopad na miliony lidí, a to nejen v Česku. A přestože nejsme startup, technologie a inovace produktů jsou náš denní chleba. Neustále hledáme kolegy, kteří by chtěli tvořit budoucnost obsahu.
Rychlost, stabilita a promyšlená architektura
Detail, responzivita a čistý kód v jedné linii
Data, algoritmy a kód, který mění obsah v zážitky
Frontend, backend a dokonalá symfonie kódu