Sítě spojují méně, prodávají víc

Když Facebook v roce 2004 vznikl, měl jasný cíl. Propojit lidi. Spojování se a sdílení s přáteli stálo tehdy v samotném základu služby. O dvacet let později Meta sama přiznává, že tohle už dávno neplatí.


Jiří Svoboda
05.11.2025
sociální sítě-data-2025

Podle její vlastní výpovědi pro americkou Federální obchodní komisi (FTC) „osobní sociální sítě už v podstatě neexistují“. Dnešní uživatelé tráví na Facebooku jen 17 % času a na Instagramu 7 % času u obsahu účtů, které sledují - včetně přátel, značek, nebo médií. Zbytek tráví u reels a příspěvků od účtů, které nesledují vůbec. Jedná se o takzvaný unconnected content. A nová generace uživatelů sociálních sítí už o zkrátka o spojení s přáteli přes klasické sociální sítě nestojí. Téměř 50 % nových mladých uživatelů Facebooku nemá po 90 dnech od založení profilu žádného přítele .

Konec sdílení, nástup nekonečného feedu

Sociální sítě se proměnily v systém doporučovaného obsahu, kde hlavní roli hraje relevance, ne vztahy. TikTok i Meta investovaly miliardy do AI algoritmů, které dokážou udržet pozornost déle než kterýkoli přítel.

Meta to dokonce doložila interním experimentem: když ve feedu zvýšila podíl příspěvků od přátel o 20 %, uživatelé trávili na platformě méně času. Když naopak posílil podíl krátkých videí, engagement opět vyrostl.

Nejde přitom jen o Metu. TikTok i YouTube se k „sdílení mezi přáteli“ staví stejně chladně. Během soudního procesu s FTC uvedl provozní šéf TikToku Adam Presser, že pouhé 1 % času, který uživatelé na aplikaci tráví, připadá na záložku Friends. Podobně YouTube přiznal, že své pokusy o přímé zprávy a „sociální funkce“ zrušil, protože se neujaly. Dnešní sítě už zkrátka nechtějí být prostorem mezi lidmi, ale mezi lidmi a obsahem.

Kam se přesunula pozornost?

Lidé se na sítích nezdržují méně, jen jinak. Nevyhledávají spojení, ale obsah, který baví, inspiruje nebo prodává. A tam přichází ke slovu influenceři. Podle dat agentury Morning Consult už 30 % dospělých Američanů koupilo produkt od influencera. U Generace Z je to dokonce 53 % a u mileniálů 47 % . A co víc, až 80 % zákazníků influencer brandů by nakoupilo znovu a téměř polovina (47 %) říká, že jejich zkušenost byla lepší než s klasickými značkami.

Z influencerů se tak stávají nejen média, ale i značky samy o sobě. Rare Beauty od Seleny Gomez nebo Feastables od YouTubera MrBeasta jsou jen dva z příkladů brandů, které využily svou komunitu lépe než většina tradičních firem.

Nová ekonomika důvěry

Zatímco klasické sociální sítě ztrácejí svůj původní smysl, influenceři převzali jejich roli a nabízejí vztah, autenticitu a komunitu, jen v komerčnější formě. Fanoušci už nehledají přátele, ale lidi, jejichž názoru věří.

To, co dřív dělal newsfeed přátel, dnes dělá doporučovací algoritmus. A to, co dřív dělala reklama, dnes obstarává influencer. Sociální síť se proměnila v ekonomiku důvěry a každý scroll je potenciálním nákupem.

sociální sítě
influenceři
algoritmus
Facebook
TikTok